‘Zou automatis­me moeten zijn om cliënten vanaf begin te bet­rekken’

Geplaatst op 17 februari 2022

Mensen binnen de beweging Radicale vernieuwing langdurige ggz zetten zich ervoor in, om dat wat van betekenis is voor cliënten, naasten en hulpverleners, steeds weer het uitgangspunt te laten zijn. En niet de regels, financiën, andere belangen of gewoontes. Om de vernieuwing meer impact te laten hebben, zoeken deelnemers aan Radicale vernieuwing naar manieren om meer mensen bij de vernieuwing te betrekken. Eén van de mogelijkheden die onderzocht wordt, is om (vertegenwoordigers van) cliënten en naasten verder te betrekken.

Vanaf de start van Radicale vernieuwing zijn bij elke organisatie die meedoet ook cliënten, naasten en/of ervaringsdeskundigen betrokken. Hoe kunnen we hen nu actief verder betrekken? Binnenkort organiseren we een ontmoeting over dit onderwerp binnen de beweging, later meer daarover. In dit artikel lees je een praktijkvoorbeeld van hoe de cliëntenraad bij deelnemer GGZ Noord-Holland-Noord zoal bijdraagt aan meer betekenisvolle zorg.

‘Automatisme’

“Het zou voor de organisatie een automatisme moeten zijn om cliënten vanaf het begin te betrekken en mee te nemen in besluitvorming. Om die bewustwording te vergroten geven we bijvoorbeeld een workshop aan beleidsmedewerkers. Ze leren daar in welke situaties je een adviesaanvraag bij de cliëntenraad doet.” Dat zegt Dorien van Baarsen, secretaris van de cliëntenraad van vernieuwer GGZ Noord-Holland-Noord.

Tip voor andere cliëntenraden

Op de vraag of zij een tip heeft voor andere cliëntenraden antwoord ze: “Werk aan daadwerkelijke participatie van cliënten bij veranderingen. Mijn tip is om hierover op alle niveaus in de organisatie het gesprek aan te gaan. Zorg ervoor dat je ook op het hoogste niveau echt aan tafel zit bij overleggen. En slaat de organisatie de cliëntenraad over? Spreek de organisatie er dan op aan.”

Dit sluit aan op de visie van GGZ Noord-Holland-Noord op herstel, weet Shuna Vanner, verpleegkundig specialist ggz en coördinator Radicale vernieuwing bij de organisatie. “We zien herstel als een leerproces: we zijn allemaal altijd aan het leren met elkaar. Cliënten, maar ook in de organisatie.”

Het hele interview met Dorien van Baarsen verscheen in het laatste nummer van ‘Zorg & Zeggenschap‘, het tijdschrift van LOC Waardevolle zorg. LOC is initiatiefnemer en ondersteuner van Radicale vernieuwing langdurige ggz.

Lees hier het hele interview.

Lees hier meer over de droom van Radicale vernieuwing langdurige ggz.

‘Mijn tip is om hierover op alle niveaus in de organisatie het gesprek aan te gaan’

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee! (1)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deelnemers: Waarom Radicale vernieuwing ertoe doet
> Video & verslag

Deelnemende organisaties

Platform deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese